Thursday, August 20, 2009

aYaH & iBu

Ayah dan ibu

Itulah permulaan kami

Dapatlah melihat bulan danMatahariAhai...

Yang dikurniakan dari IlahiAhai...

Ayah dan ibu lah

Mesti dihormati

Ayah dan ibu

Wali dan juga keramat

Pada mereka kita beri hormatAhai...

Bagilah tunjuk ajar danNasihat

Supaya hidup

Supaya hidup kita akan selamat

Masih segar kt ingtn k.lang betapa besarnya pengorbanan ayah trhdp kami k.lang spnjg sjk kcil smpai umr 22thn...betapa mulia n kasihnya seorg ayh trhdp ank2..snggup brsusah pyh, berhujn pns,dmi kebaikan dan kesenangan anak2 tp adakah smua itu dapat dibalas dan dirasai oleh ayah sekarang?mgkin hrta segunung msh lg xdpt nk bls sgla pngorbanan ayah slm ni..k.lang sedar smua 2 tp k.lang akn cb sdya upya k.lang utk bhgiakn mak n ayah slgi hyt n kudrat k.lang..

K.lang ingt n xkn lupa time k.lang skolah rndah, ayah akn anta n amik stiap hr dan ptg ade kelas tjwid akn anta n amik lg...ms 2 ayh akn boncengkn k.lang n adik..pas2 lau ade lg sp2 y ayh kcian tnggu sorg2, ayh akn tmpgkn..ayh xpdilkn polis dh, y pnting ayh dpt tlg org..ms form 1, k.lang dpt offer sklh asrma tp k.lang xnk coz xbiasa jauh ngn fmly n xpndai brdkri..mgkin sbb trlalu dimnjakan..bl time skolh mngh, ayh msih xhrpkn ank2 pegi n blik sndri..ayh snggup dtg awl tnggu dpn guard skolah sbb xnk kmi tnggu lm..ayh sllu pesn, lau ayh lmbt, tnggu dlm skolah, jgn kuar..k.lang ingt lg, 1 hr 2 ayh ade hal, ade org mnggl n ayh lbt dtg amik..k.lang tnggl sorg2 kt skolah n ngis..bl ayh smpai, k.lang mrjuk n mrh ayh..ayh diam je..tp ajk xpnh mrh wlpn dlm ht ayh trllu kcik ht..ayh ttp anta n amik sprti biasa..ayh akn pastikan y ayh y akn tnggu bkn kmi..k.lang ingt lg,kwn2 pnh ckp, mn nk cri ayh g2, snggp tnggu brjm2, anta n amik..k.lang akui sgt2 kbnrn 2..mmg xde pn ayh org len g2..smpai ayh jd ayh trfamous kt sklah 2..smua org knl ayh aliza..hehehe..tmbh2 ank ayh ni jd ktua pngwas sklh..mgkin e2la 1 kbggaan bg ayh sbgai seorg bpk kpd KETUA PENGAWAS SEKOLAH KEBANGSAAN DULANG..hehehehe.

Ayah sentiasa bg skongn pd k.lang...setiap kli ade pgram ibu bp kt skolh, ayh akn n mak akn dtg..plg mnis utk k.lang bl mk n ayh akn hdir bl stiap kali HARI ANUGERAH CMRLANG SEKOLAH..dari k.lang drjh 1 smpailah tngktn 5..mgkin akn trbit 1 kbnggaan mak n ayh bl nm ank disebut ke ats pnts...1 kngn y pling k.lang xleh lupa bl k.lang bt persembhn n nyanyi lg SYURGA DI TELAPAK KAKI IBU, tiba k.lang nmpak mak ngis,trus k.lang ngis teresak2..ms 2 rmai org ngis tp k.lang truskn gak prsembhn 2 wlpn pd awlnye k.lang dh nekad xkn ngis..Ms 2 k.lang rs cm nk trun peluk mak tp apakan daya bkn konsert k.lang..hahaha..

Duhai apakah gerangan budi balasan

Bagi insan melahirkan, membesarkan

Bercucuran airmata bila mengenangkan

Betapakah besar budi ibunda berikan

Siang malam menderita

Hingga entah bila

Sungguh besar pengorbanan

Ibunda berikan

Tiada bahagia jika tiadaDoa puja restu

Syurga itu telapak kaki ibu

Lg 1 bnda y plng mnyentuh ht k.lang, bl k.lang form 5 n adik form 3..ms 2 mmg busy ngn ltih tubi utk pmr n spm..blik lwt n xtn2 ms..ayh pn blikn mto utk k.lang n adik..ayh ckp sng nk lik n xpyh sp2 tnggu..n time exam nnti leh g sndri coz xtau ms mn hbis...mto 2 la k.lang gn g kelas tmbhn, g tuisyen tp ayh dh peasn, mto ni g n blik sklh ja..bkn nk g mryp mn2..lau ayh dpt tau, siap..ayh ada byk spy..ingt, xsmstinya kt xknl org, org xknl kt..ayh rmai kwn..dgr lau org gtau jmp ngn laki ke sp2 ke duk dating ke leapk, taula nsib...fuh, gerun tul...

Mmg, mk bpk aku mmg straight bb2 ni..aku pas skolh, duk umh..aku mmg xde hrpnla nk kuar g umh kwn ke, g mn2 ke..lau nk bli bnda pnting mmg kn g ngn diorg..ayh xde, mak tmnkn..even ngn adik aku sndri dia xbg..reason dia ,pmpuan n bhya..lau kwn2 nk jmpa, dtg umh..smpai kwn2 aku ckp pe, aku ni ktnggln zmn..x remaja lngsung..aku pdli pe ngn ckp2 org..y pnting aku slmt n tau niat mk bpk aku adlh utk kbaikn aku..bb2 couple2 lgla diorg hlg..sp brni wei..aku nm je ade pkwe tp xpnh dting, xpnh cntct..mgkin sbb 2 pkt lari..hehehe..tp y aku hairan dan pelik, cmn ngn si edy 2 diorg leh syg gle n tima edy..tp sp xknl edy, pndai mengayat..hahaha..Ayh aku pnh ckp, dia nk lau aku nk kwin, cr laki y leh bmbing aku n xnk aku hdp ssh..so, bl edy mkin serius ngn aku, aku nmpk lmpu hjau dr mk bpk aku...mak aku siap amnahkn edy jg aku kt cni..leh pcya ke edy 2???hehehehe...papepn edy mmg y trbaik utk aku dan fmly aku..cewah,cewah...

So, mak, ayah, k.lang akn sntiasa ingt nsht kalian, jg dri, jg prbdi..k.lang akn pstikan mk ayh bhgia shngga ke akhir hyt..doakn y trbaik utk ank kalian ini..insyaallah..Sesungguhnya:

"Redha Allah itu bergantung kepada redha kedua ibu bapa dan marah Allah juga bergantung kepada marah kedua ibu bapa ."




No comments:

Post a Comment