Tuesday, March 23, 2010

SENARAI PERSEDIAAN KAWIN

perkara pertama perlu pikir
tarikh majlis dan tema untuk majlis anda..

nak duduk mana..?sewa atau beli rumah...?ada yang sewa dulu...ada juga yang dah beli siap-siap...terpulanglah pada individu...kalau kita, sewalah dulu rumah...bila dah betul-betul mampu...barulah pikir untuk beli rumah..dan carilah yang selesa dan menepati citarasa anda sekeluarga..
rumah atau dewan..?
ada yang kata, dewan lagi jimat dari buat majlis di rumah...tapi, tak pasti pulak bagaimana jimatnya..sebab, kita buat di rumah...ayah kata, kalau buat di dewan..takde rasa macam ada buat majlis kahwin.. :) kalau kita buat di dewan..kita buat majlis tue sekali je la..combine majlis..kalau macam tue, memang jimat...macam kita, kita pilih majlis di rumah..tiada kos.. :)
nikah - rumah atau masjid..?
nie pun nak kena pikir juga..kalau di rumah, lain persediaannya..di masjid lain pulak.. :) kena pikir juga, nak buat sehari atau dua hari yang berlainan..pada saya, kalau hari yang sama..lebih menjimatkan... :) bila buat hari yang berlainan..nak kena jamu makan tetamu makan, 2 kali...photografer pun, bertambah juga..hurmm..memang banyak la habis duit kat situ...nikah di masjid lebih senang dari nikah di rumah...kalau di rumah, biasa nya, sekarang nie, orang buat pelamin nikah..ada 2 pulak pelamin..satu pelamin je kos nya dah RM600 - RM700...kalau 2, hurmmm..dah dapat harga untuk kos mak andam..
Baju nikah
Untuk nikah nie, pada saya..biarlah nampak yang agak sopan dan manis di pandang orang..boleh tengok kat majalah pengantin,kat internet..bila kita buat yang biasa je..mungkin, kurung moden, jubah labuh atau kebaya kita boleh guna balik nanti..jadi, boleh pakai balik..untuk hari raya ke, annual dinner ke, kenduri kahwin ke...takde la membazir sangat..macam kita, kita tempah RM170 sahaja untuk baju nikah..murah je kan..?ada yang sampai RM500 - RM1000..mahal betul...membazir sungguh..
Deko untuk hantaran
okie..hantaran ni kita bt sndri je..bjet 1 dulan xsmpai pn rm10(xtrmsuk brg hntrnla)..lau upah siapla plg murh pn dlm rm30 1 dulang..bg y bjet tnggi okla tp bjet y ckup2 cm kta ni pk 2,3 kli gak..hehehe

No comments:

Post a Comment